BIBLIOGRÁFIA

Bibliográfiák

Bende József – Hafner Zoltán: Pilinszky János bibliográfia, Budapest, Osiris, 2001.

Körmendi, Kinga: Pilinszky János kéziratos hagyatéka, Budapest, MTAK, Catalogi collectionis manuscriptorum Bibliothecae Academiae Scientiarum Hungaricae, 1996.

Lancon, Daniel: Bibliographie des Oeuvres d’Yves Bonnefoy de 1946–1985, Sud, XV. évfolyam, 1985, Yves Bonnefoy-különszám.

Little, J. P.: Simone Weil: a bibliography, London, Grant & Cutler Ltd., 1973 (Supplément, n° 1, 1979)

Marchetti, Adriano: Simone Weil, con una bibliografia sistematica, estratto dagli Atti della Accademia delle Scienze dell’Instituto di Bologna, Bologna, Tipografia Compositori, 1977.

Marchetti, Adriano: Simone Weil, la critica disvelante, Bologna, Editrice Clueb, 1983.

Wilson, Robert: internetes bibliográfia: www.robertwilson.com



Kéziratok, gépiratok és kiadatlan dokumentumok

Törőcsik Mari tulajdonában

Rózsaszín füzet I–II., Zöld füzet, Piros–kék füzet, Barna füzet I–II.


A MTA Könyvtára Kézirattára

Újságkivágás és fotó Robert Wilson Levél Viktória királynőhöz c. darabjáról Jutta Scherrer Pilinszky Jánoshoz címzett levelei között, Ms 5953/607

Deguy, Michel: Levél Pilinszky Jánoshoz, 1968. június 22., 1968, Ms 5950/379

Deguy, Michel: János Pilinszky, gépirat a szerző dedikációjával és javításaival, 1968. június 22. Elhangzott 1968-ban Párizsban, a Baudelaire halálának századik évfordulójára rendezett estek keretében. Ms 5946/36/I.

Hughes, Ted: Levél Pilinszky Jánoshoz, North Tawton, 1974. május 7. és 1974. november 14., Ms 5951/240 (angolul) és 241 (franciául).

Hughes, Ted: Levél Koncz Lajoshoz, Ms 5951/412.

Koncz Judith: Levél Pilinszky Jánoshoz, 1977, Ms 5951/404–406

Koncz Lajos: Levél Pilinszky Jánoshoz, 1974–1977, Ms 5951/404–406.

Pilinszky János könyveinek jegyzéke, 1979, Ms 5945/16.

Marcel, Gabriel: Levél Pilinszky Jánoshoz, 1970, Ms 5952/188–192.

Pilinszky, János: Beszélgetések Sheryl Suttonnal, gépirat, Ms 5939/37.

Pilinszky, János: Hommage à Sheryl Sutton, szövegváltozat, Ms 5933/8.

Kiadói szerződés a Summa című műről, Ms 6221/120.

Pilinszky, János: New York, tristesse…, első jegyzetek a Beszélgetések Sheryl Suttonnal-hoz, Paul Wiener adománya, Ms 6221/111.

Pilinszky, János: Sötét mennyország (KZ-oratórium), 1962, gépirat, Ms 5939/38.

Pilinszky, János: Gyerekek és katonák, 1974, gépirat, Ms 5939/40–42.

Pilinszky, János: Élőképek, 1974, gépirat, Ms 5939/43–44.

Prágay, Éva: Levél Pilinszky Jánoshoz, 1978 (fényképekkel), Ms 5952/452–455

Renard, Jean-Claude: Levél Pilinszky Jánoshoz, 1976, Ms 5953/37.

Siklós, I.: János Pilinszky: Selected poems, Book Review, 569. szám, gépirat, Ms 6221/124.

Sutton, Sheryl: Levelek Pilinszky Jánoshoz, 1973–1981, magyarul (Gát János szavaival), angolul és franciául; újságkivágások, fényképek, 1978–1981, Ms 5954/130–144.

Weil, Simone: La connaissance surnaturelle, Paris, Gallimard, fordításrészletek, Ms 5961/24.

Wiener, Paul: Salopart (tanulmány), gépirat, Ms 5961/27.


Rare Book & Manuscript Library, Butler Library, Columbia University, New York, Robert Wilson Papers

N. B. A Columbia University Robert Wilson-archívuma nincs katalogizálva, a dokumentumokat számozott dobozokban tartják, amelyekben felcímkézett mappák találhatók.

81. doboz

Címke: „Performing jobs”: Robert Wilson levele Anthony Scully-hez; a Woodstock-program.

Címke: Deafman Ideas: Jaspar Isac: Abomination des sorciers, Paris, 1613; Shiva ábrázolása (könyvkivágás); majmok Indiából, majmok a Ramayanából (könyvkivágás).

Címke: Deafman Glance: Kritikák A süket pillantásáról; Ann Wilson jegyzetei A süket pillantásához (zöld füzet).

Címke: Deafman Glance New York. Kritikák.

Címke: Deafman Glance BAM Program: A süket pillantásának műsorfüzete a Brooklyn Academy of Music és a New York-i Byrd Hoffman Foundation előadásaihoz, 1971. február 25. és március 5.

Címke: Raymond Andrews: George Ashley és Robert L. Swain Jr. levelezése Raymond Andrews-ról és az ő A süket pillantásában játszott szerepéről, 1971–1972.

82/A doboz

Deafman Glance: Javaslat egy az ORTF által készítendő film számára, 1972. február. A süket pillantásáról szóló újságcikkek. A Deafman Glance videováltozatáról készült fotó.

82/B doboz

A süket pillantásáról szóló újságcikkek

152. doboz

Címke: The King of Spain: Kritikák, jegyzetek az előadásról és a szereposztásról.

161. doboz

Címke: nincs. A test színháza. Sztálin dialektikus és történeti materializmusáról (azonosíthatatlan angol nyelvű könyvrészletek). „Corps – Théâtre – Danseurs de Bali” (gépirat, angol nyelvű beszélgetés Robert Wilsonnal)

163. doboz

A The Life and Times of Joseph Stalin programfüzete

165. doboz 

Felvezető beszéd a The Life and Times of Sigmund Freud-hoz, „Byrd Hoffman” jegyzetei, programfüzet.

181. doboz

Címke: Projets de Deafman Glance, 1987: Jegyzetek az Overture to the Fourth Act of Deafman Glance-hez. Robert Wilson és Sheryl Sutton, curriculum vitae.

Rendezetlen anyag

Gertrude Stein – Virgil Thomson (zene): Four Saints in Three Acts (oratóriumváltozat); Erik Satie – Alexander Calder – Virgil Thomson: Socrate, programfüzet, Bacon Theater, New York City, 1977. november 10.

Correspondence and Conversations between Robert Wilson & Dallas Pratt 1968–1988.


Az előadásokról készült videofelvételek és diszkográfia

Grotowski, Jeržy: Acropolis de Stanislaw Wyspiański, Théâtre Laboratoire, Wrocław, 1969, 70 min., elérhető: New York Public Library, Centre for the Performing Arts, NCOV 133.

Grotowski, Jeržy: Le prince constant, Calderón alapján írta Juliusz Słowacki, Teatr Laboratorium, Wrocław, az Akropolisz részleteivel, Peter Brook bevezetőjével (1971; Arthur Cantor Inc., New York), Vidéothèque de l’Institut d’Études Théâtrales, Université de la Sorbonne Nouvelle – Paris III (AVC 133).

Grotowski, Jeržy: Sacrilegious ritual full of sorcery, dokumentumfilm a Teatr Laboratoriumról, készült Lengyelországban, 58 perc, New York Public Library, Centre for the Performing Arts, NCOV 353.

Pilinszky János: Síremlék, rendezte Maár Gyula, készült a Magyar Televízió számára, 1990, 48 perc, Petőfi Irodalmi Múzeum (PIM), Budapest, V00136/1.

Pilinszky János: Élőképek, rendezte Vándorfi László, díszlettervező Kulifay András, jelmeztervező Rátki Erzsébet, Petőfi Színház, Veszprém, 1988. november, MTV, 42 perc, Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet, n° 377.

Stein, Gertrude: Four Saints in Three Acts, zeneszerző Virgil Thomson, részletek az operából, 90 perc, WNET: Fanfare, 1970, New York Public Library, Centre for the Performing Arts, NCOX 223.

Stein, Gertrude: Four Saints in Three Acts (Prepare for Saints: The Making of an Opera), dokumentumfilm Gertrude Stein és Virgil Tomson Négy szent három felvonásban c. darabjának Broadway-en játszott előadásáról, 1934, bemutatja Jessye Norman, készítette Steven Watson, 27 perc, Connecticut Public Television, 1998; New York Public Library, Centre for the Performing Arts, NCOX 1156.

Wilson, Robert – Stein, Gertrude: Four Saints in Three Acts [Négy szent három felvonásban], zeneszerző Virgil Thomson, részletek az operából Robert Wilson rendezésében, a Lincoln Center Festival ’96–on játszott előadásból, PBS, City Arts, 57 perc, New York Public Library, Centre for Performing Arts, NCOX 1280.

Wilson, Robert: The Life and Times of Sigmund Freud [Sigmund Freud élete és kora], néma videofelvétel, PAL, New York City, Brooklyn Academy of Music, 1969. Archives Robert Wilson, Byrd Hoffman Foundation, LTF 01A-B.

Wilson, Robert: Deafman Glance [A süket pillantása], gyilkossági jelenet és erdei jelenet, néma felvétel, NTSC, Iowa City, 1970. december, Archives Robert Wilson, Byrd Hoffman Foundation, New York.

Wilson, Robert: Deafman Glance (The Murder), A süket pillantásának videóváltozata (34 perc), Byrd Hoffman Foundation a PBS számára, 1981.

Wilson, Robert: The Life and Times of Joseph Stalin [Joszif Sztálin élete és kora], előadás hét felvonásban, 12 óra, részletek videófelvételen, NTSC, Brooklyn Academy of Music, 1973. december, New York Public Library, Centre for the Performing Arts, MGZIC 5–509; Archives Robert Wilson, Columbia University, MP 16–003.

Wilson, Robert: Overture to the Fourth Act of Deafman Glance [Ouverture pour l’Acte IV du Regard du sourd], Liège, Belgique, 1980, NTSC, Archives Robert Wilson, Byrd Hoffman Foundation, New York, DG001.

Wilson, Robert: The Making of a Monologue: Hamlet, Amsterdam. Hamlet: a Monologue, Paris, MC 93 Bobigny, 1995. szeptember 19. Vidéothèque de l’Institut d’Études Théâtrales, Université de la Sorbonne Nouvelle – Paris III (AVC 869). Forgalomban lévő kiadás: The Making of a Monologue: Robert Wilson’s Hamlet (készítette Marion Kessel), 63 perc, Egyesült Államok, Houston, Alley Theatre, 1995; elérhető itt is: New York Public Library for the Performing Arts, NCOX 1223.

Wilson, Robert: An Operetta. Saints and Singing, szöveg Gertrude Stein, zeneszerző Hans Peter Kuhn, rendezte Robert Wilson, Hebbel-Theater, Berlin, Vidéothèque de l’Institut d’Études Théâtrales, Université de la Sorbonne Nouvelle – Paris III (AVC 821); Hans Peter Kuhn és Robert Wilson: An Operetta, hangfelvétel CD-ROM-on, készült a Hebbel-Theater Berlin és SFB / Arte koprodukciójában, s. d.

Wilson, Robert: Persephone, Tokyo, Saitama Arts Theater, 1996. november 30.; Firenze, a Change Performing Arts szervezésében, Milánó, 1997; Archives Robert Wilson, Byrd Hoffman Foundation, New York.

Wilson, Robert: Time Rocker, szöveg Darryl Pinckney, zeneszerző Lou Reed, Brooklyn Academy of Music, 1997. november 18., 113 perc., New York Public Library, Centre for the Performing Arts, NCOV 2180.

Wilson, Robert: La Mort de Molière, 47 perc, I. N. A. – La Sept / ARTE, France, 1997.

Villeneuve, Rodrigue et al.: Protée. La Mort de Molière et des autres, 27. kötet, 1. szám, 1999, Chicoutimi (a videó technikai forgatókönyvét tartalmazó CD-ROM-melléklettel)

N. B. A Byrd Hoffman Foundation a Robert Wilson előadásain készült összes videófelvételt archiválja.


Pilinszky János nyomtatásban megjelent művei

Magyar nyelven

Összegyűjtött művei

Beszélgetések, Budapest, Századvég, 1994.

Naplók, töredékek, Budapest, Osiris, 1995.

Publicisztikai írások, Budapest, Osiris, 1999.

Pilinszky János összegyűjtött levelei, Budapest, Osiris, 1997.

Széppróza, Budapest, Századvég, 1993.

Versek, Budapest, Századvég, 1993 (1992).

Weil, Simone, Kegyelem és nehézkedés, Pilinszky János kiadatlan fordítása, Budapest, Vigilia, 1994.


A Pilinszky János életében megjelent kötetek első publikációjának kronologikus rendje:

Trapéz és korlát, Budapest, Ezüstkor, 1946. (versek)

Aranymadár, Budapest, Magvető, 1957. (négy verses mese)

Harmadnapon, Budapest, Szépirodalmi Kiadó, 1959. (versek)

Rekviem, Budapest, Magvető, 1964.

Nagyvárosi ikonok, Budapest, Szépirodalmi Kiadó 1970. (versek)

Szálkák, Budapest, Szépirodalmi Kiadó, 1972. (versek)

Végkifejlet, Budapest, Szépirodalmi Kiadó, 1974. (versek és színdarabok)

A nap születése, Budapest, Móra, 1974. (régi és új verses mesék)

Pilinszky János – Schaár Erzsébet: Tér és forma, Budapest, Magvető, 1975 (Pilinszky válogatott versei Schaár Erzsébet szoborillusztrációival).

Kráter, Budapest, Szépirodalmi Kiadó, 1976. (teljes költői életmű)

Beszélgetések Sheryl Suttonnal, Budapest, Szépirodalmi Kiadó, 1977.


Francia fordításban

Művek

Entretiens avec Sheryl Sutton, trad. Lorand Gaspar – Sarah Clair, Billère, Éditions de Vallongues, 1994.

KZ-Oratorio et autres pièces, trad. Lorand Gaspar – Sarah Clair, Szávai János életrajzi jegyzetével, Sens, Éditions Obsidiane, Théâtre, 1983.

Même dans l’obscurité (válogatott versek), a Journal d’un lyrique [Egy lírikus naplója] részleteivel, trad. Lorand Gaspar – Sarah Clair, Paris, Orphée/La Différence, 1991.

Poèmes choisis, trad. Lorand Gaspar – Sarah Clair, Paris–Budapest, Gallimard–Corvina, Paris, Du Monde Entier, 1982.

Trente poèmes, trad. Lorand Gaspar – Sarah Clair, Billère, Éditions de Vallongues, 1990.

Trois autels et autres récits, trad. Lorand Gaspar – Sarah Clair, Billère, Éditions de Vallongues, 1998.

Trois poètes hongrois: László Kálnoky, János Pilinszky, Sándor Weöres, trad. Maurice Regnaut, Ádám Péter, Fázsy Anikó és Timár György együttműködésével, Paris, Action poétique, 1985.


Antológiák

Aujourd’hui. Anthologie de la littérature hongroise contemporaine, Budapest, Corvina, 1987,

64–70. (Apokrif, Betűk, sorok, B. I. kisasszony, Hölderlin, Intelem, Képzelt interjú Apocryphe, Lettres, lignes, Mademoiselle I. B., Hölderlin, Avertissement, Interview imaginaire)

Delouze, Marc (vál., ford.): Poésie hongroise. Anthologie, Les Editeurs Français Réunis, 1978, 178–183. (Hideg szél, Négysoros, Agonia christiana, A tengerpartra, A harmadik, Harmadnapon, Ravensbrücki passió, Kérdés, Amiként kezdtem, Egy szép napon, Azt hiszem, Önarckép 1944-ből, Különítélet, Akár a föld, Merre, hogyan? Vent froid, Quatrain, Agonia christiana, Sur la plage, Le troisième, Au troisième jour, La passion de Ravensbrück, Question, Tel que j’ai commencé, Un beau jour, Je crois, Autoportrait, 1944, Jugement d’exception, Comme la terre, Vers où? Comment?)

Gara, Ladislas (szek.): Anthologie de la poésie hongroise, Paris, Seuil, 1962. (Francia fogoly, Apokrif Un P. G. Français, Apocryphe)

Guillevic: Mes poètes hongrois, Budapest, Corvina, 1977 (második, bővített kiadás, első kiadás: 1967), 289–294. (Ravensbrücki passió, Harmadnapon, Hideg szél, Tilos csillagon, Kárhozat, Merényleg, In memoriam F. M. Dosztojevszkij, Végkifejlet, Trónfosztás La Passion de Ravensbrück, Le Troisième jour, Vent froid, Sur un astre interdit, Damnation, Attentat, In memoriam F. M. Dostoïevski, Final, Détronisation)

Archie, Jean-Paul – Lorrain, Florence (sous la dir. de): Les Écrivains hongrois, Paris, L’œil de la lettre, 1995, 39.


Francia folyóiratokban

N. B. A Pilinszky prózai műveit elsőként közlő folyóiratszámok tartalmát részletesen ismertetjük.

ALIF (Tunisz), 4–5. szám, 1974, 152.

ARION (Budapest), 11. szám, 1978, 170–172.

CAHIERS DE L’EST, 2. szám, 1975. április, 35–36.

CAHIERS DE L’EST, 11. szám, 1977, 27.

DIALOGUE, 1. szám, 1960; 1. sz. 1961. március, 18–19.

ESPRIT, 1970. április, 743.

ESPRIT, 1982. március, 153–156.

EUROPE, 411–412. szám, 1963. július–augusztus, 99–100.

JALONS, 52. szám, 1995, 31–32. La bonne nouvelle, Récit de l’Oratorio KZ Jó hír, a farkas meséje a KZ-oratóriumból.

L’AUTRE, 3. szám, 1991, Simon Áron Aron Simon, 58–62.

LA REVUE DE BELLES LETTRES (Genf), 1980/3–4, 7–16.

LA REVUE DE BELLES LETTRES (Genf), 1–2. szám, 1985/1–2, 23–31.

LE JOURNAL DES POETES, 7. szám, 1977. szeptember, 9.

LE MONDE, 1968. június 15., IV. o.

LE P.E.N. HONGROIS (Budapest), 27. szám, 1986, Trois Nouvelles: Léna Onyx, Pétra Onyx, Béata Onyx (Hommage à F. M. Dostoïevski) Hármasoltár: Ónix Lenke, Ónix Petra, Ónix Beáta (Hommage à F. M. Dosztojevszkij), 64–74.

LES LETTRES NOUVELLES, 1964. szeptember–október. Különszám. (Écrivains hongrois d’aujourd’hui.) Paradis obscur (Oratorio des camps de concentration) Sötét mennyország, ford. Pierre Emmanuel, 182–193.

MARGINALES, 127–128. szám, 1969. szeptember, Visages de la Hongrie, 105–108.

NOTA BENE, 4. szám, 1981. ősz, 140–144; 23–24. szám, 1988–89. tél. Pilinszky prózájából: Jugement, Jean Sébastien Bach se tait – Ítélet, J. S. Bach elnémul, 125–128.

OBSIDIANE, 15. szám (melléklet), 1981. március, oldalszám nélkül; 16. sz., 1981. szeptember, 55–62.

OBSIDIANE, 29. szám, 1986. tavasz, 66–73 (kétnyelvű).

POESIE BRETAGNE, 8. szám, 1987, 20.

POESIE 94, 55. szám, 1994. december, Pilinszky prózájából: Vol dans les profondeurs 32–37, köztük: Supplication pour les tricheurs, En quelques lignes, Journal, Préface au lieu de postface, A propos des saints Szabadesés, Könyörgés a csalókért, Néhány sorban, Napló, Előszó, utószó helyett, A szentekről

POESIE 89, 26. szám, 1989. január–február, 64–68.

PO&SIE, 53. szám, 1990. Pilinszky prózájából: Koutouzov se retireKutuzov visszavonul, 47–51.

POESIE 91, 38. szám, 1991. június, 84–91 (Entretiens avec Sheryl Sutton részletek a Beszélgetések Sheryl Suttonnal-ből.)

POESIE 92, 44. szám, 1992. október, 18–21.

POESIE 96, 64. szám, 1996. október, 83–84. Sourire, larme, colonnes; Sérénade; Un pauvre a propos d’un pauvre Mosoly, könny, oszlopok; Szerenád; Szegény egy szegényről.

POESIE, 77. szám, 1996, 23–28. (poszthumusz versek).

POEVIE (Centre d’Action Poétique de la Somme, Amiens), 1983. nyár–ősz, 74–75.

PORT-DES-SINGES (L’Hay-les-Roses), 5. szám, 1977, oldalszámozás nélkül.

PORT-DES-SINGES (L’Hay-Les-Roses), 9. szám, 1981. tavasz–nyár, 1982. tél–tavasz, oldalszámozás nélkül.

REVUE FRANCE-HONGRIE, 82. szám, 1964. ősz, 71.

SCHERZO, 4. szám, 1998. július, 47–55.

SUD (Marseille), különszám, 1983, 28–31.

SYNTHESES, 213. szám, 1964. február, 137–140.


Pilinszky francia nyelven publikált előadásai

De quelques problèmes fondamentaux de l’art hongrois contemporain à la lumière de la pensée de Simone Weil, Liberté (Montréal), XIV. évfolyam, 1972/6, 14–19. (egy nemzetközi québeci írótalálkozó alkalmából: L’écriture et l’errance.)

Le monde moderne et l’imagination créatrice, in L’Imagination créatrice, a Fondation pour une Entraide Intellectuelle Européenne szervezte találkozó anyaga, Poigny-La-Forêt, 1970. október 9–13. Neuchâtel, Éditions de La Baconnière, 1971, 247–252.

Regard sur l’art hongrois dans l’optique de Simone Weil, Études, 1973. május, 727–730.


Egyéb elsődleges források

Artaud, Antonin: A színház és az istenek, Válogatott írások, Budapest, Orpheus Kiadói Kft., Orpheus Könyvek, 1999.

Artaud, Antonin: A könyörtelen színház, ford. Betlen János, Budapest, Gondolat, 1985.

Artaud, Antonin: Le théâtre et la psychologie – le théâtre et la poésie, in uő: Œuvres complètes, V, Paris, Gallimard, 1971, 14–17.

Artaud, Antonin: Le théâtre est d’abord rituel et magique, in uő: Œuvres complètes, V, Paris, Gallimard, 1971, 17–20.

Bonnefoy, Yves: LArrière-pays, Genève, Skira, 1972.

Bonnefoy, Yves: Rue Traversière et autres récits en rêve, Paris, Poésie/Gallimard, 1992 (Mercure de France, 1987).

Bonnefoy, Yves: La Vie errante, suivi de Une autre époque de l’écriture, Paris, Mercure de France, 1993 (pour La vie errante: Maeght, 1992).

The Byrd Hoffman School of Byrds (szövegek, képek, metszetek, rajzok és munkajegyzetek a társulat előadásairól), Cahiers Renaud Barrault, 81–82. szám, 1972, 3–4. negyedév.

The Civil Wars: a tree is best measured when it is down. 1. (Paris, Théâtre de la Ville, 1983. szeptember 17–24.), Robert Wilson operája, szövegkönyv Jacques Heyer, W. A. L. Beeren és Robert Wilson, zene Nicolas Economou, hangosítás Hans Peter Kuhn, rajzok Robert Wilson, Paris, Herscher, 1983. Illusztrált, tartalmazza a szerző műveinek bibliográfiáját (67–70).

Cs. Szabó László: Versünk a világban, in uő: Két tükör közt, Bern, Európai Protestáns Magyar Egyetem – Bázel, Auróra, 1977, 47–68.

Écouter, voir et jouer – Robert Wilson, részlet Hellmuth Karasek és Urs Jenny interjújából, eredetileg megjelent Der Spiegel, 1987/10; franciára fordította Patrice Pavis, in Confluences, Le dialogue des cultures dans les spectacles contemporains, Mélanges Ubersfeld (Anne), 1993, 111–116.

Extraits de l’entretien d’Umberto Eco avec Robert Wilson, megjelent a következő kiállítás „ládikójában”: Mr BOJANGLES’ MEMORY Og Son of Fire, Centre Pompidou 1991. november 6. és 1992. január 27. között, Centre de Documentation, 7–9.

The Golden Windows, Prologue et première partie, Théâtre/Public, 48. szám, 1982. no­vember–december, 62–64.

Grotowski, Jeržy: Színház és rituálé, Szövegek 19651969, ford. Pályi András, Pozsony–Budapest, Kalligram, 1999.

Grotowski, Jeržy: Vers un théâtre pauvre, Lausanne, L’Age d’homme, 1971.

Il ne faut Jamais lire les Critiques (Eugène Ionesco és Bob Wilson beszélgetése), Égoïste, 1978. július–augusztus, 23–24.

… I thought I was hallucinating, The Drama Review, New York, 21. évfolyam, 1978/4, 75–78. (Robert Wilson az I was sitting on my patio-ról).

Leschig, Gregor: Wilson, De la poésie, des mathématiques et pas de signification profonde (beszélgetés Robert Wilsonnal a Dialogue / Curious George-ról és „médiumáról”, Christopher Knowles-ról), Théâtre/Public, 36. szám, 1980. november–december, 10–15.

A Letter for Queen Victoria... (Levél Viktória királynőhöz), opera négy felvonásban, Théâtre des Variétés, 1974. október 2–12., Festival d’Automne à Paris, Byrd Hoffman Foundation, Paris, Presses de L’Université de Paris, 1974, kétnyelvű szöveg, és Change, 41. szám, 26–29.

Libres enfants de Watermill, par Bob Wilson, az interjút készítette Anquetil, Le Nouvel Observateur, 1994. október 13–19, 129. (A watermilli műhelyről, amelyet Wilson Long Islanden hozott létre, és Dosztojevszkij A szelíd nőjéről).

Mallarmé, Stéphane: Correspondance complète, s. a. rend. Bertrand Marchal, Paris, Gallimard, Folio Classique, 1995.

Mallarmé, Stéphane: Igitur, Divagations, Un coup de dés, Paris, Poésie/Gallimard, 1976.

Mallarmé, Stéphane: Œuvres complètes, Paris, Gallimard, Bibliothèque de la Pléiade, 1945.

Mankin, Nina: La Scène comme masque, Robert Wilson parle d’Alceste, Théâtre/Public, 72. szám, 1986, 92–94.

Müller, Heiner: Texts for The Death of Molière, Performance Research, 1996/2, 96–103 („section 10”).

Péguy, Charles: Œuvres en prose, 1909–1914, Paris, Gallimard, Bibliothèque de la Pléiade, 1957.

Pilinszky fényképei, Pesti Szalon, 1995.

Pilinszky Rómában 1947, 1967, Levelek, esszék, fényképek, Budapest, Kortárs Könyvkiadó, 1997.

Ponkler, Janny: Landschap Over het werk van Robert Wilson (programfüzet), Stichting notes / Plano, Amsterdam, 1997.

Pound, Ezra: The Cantos, London, Faber and Faber, 1975, 245. Uő: Les Cantos, s. a. rend. Yves di Manno, trad. Jacques Darras, Paris, Flammarion, Mille et une pages, 2002 (1986). Ezra Pound versei, vál. Ferencz Győző, Budapest, Európa, 1991. Uő, Cantók, Paris, Magyar Műhely, 1975.

Quand Paris a rendez-vous avec le monde. L’ouverture du 22e Festival d’Automne (Gilles Anquetil interjúja), Le Nouvel Observateur, 1994. október 13–19., 124–125.

Regarder le texte et écouter les images, Théâtre/Public, 95. szám, 1990. szeptember–október, 98–100.

Stern, Daniel: The first Relationship, Mother and infant, Cambridge, Massachusetts, Harvard University Press, 1977.

Sur Einstein on the beach (Bob Wilson, Georges Léon és Georges Charbonnier beszélgetése), Théâtre/Public, 13. szám, 1976. november, 4–5.

Le théâtre américain (Guy Scarpetta beszélgetése), Théâtre/Public, 31. szám, 1980, 4–11.

Une perception autre (Peter Friedl beszélgetése Bob Wilsonnal) (Theater Heute, Jahrbuch, 1981), trad. Théâtre/Public, 48. szám, 1982. november–december, 54–59.

Un Lear à cinquante cents (egy Bob Wilsonról szóló rádióműsor részletei, Bob Wilsonnal Heiner Müller beszélget), felvétel időpontja 1986. június 15., a Sender freies Berlin rádiócsatornán, in Théâtre en Europe, 15. szám, 1987. október, 71–74.

Weil, Simone: Ami személyes és ami szent, Budapest, Vigilia, 1983.

Weil, Simone: Attente de Dieu, Paris, Fayard, 1985 (Seuil, Livre de Vie, 1977; La Colombe, 1950 (2e éd.); Éditions du Vieux Colombier, 1950).

Weil, Simone: Cahiers I, Paris, Plon, új, javított és bővített kiadás, 1970, (Plon, L’Epi, 1951).

Weil, Simone: Cahiers II, Paris, Plon, új, javított és bővített kiadás, 1972, L’Epi, 1953. Tartalmazza az V., VI., VII. füzeteket és a VIII. egy részét.

Weil, Simone: Cahiers III, Paris, Plon, új, javított és bővített kiadás, 1974. L’Epi, 1956. Tartalmazza a VIII. füzet végét és a IX., X. et XI. füzeteket.

Weil, Simone: Jegyzetfüzet III, ford. Bárdos László és Jelenits István, Budapest, Új Mandátum, 1994.

Weil, Simone: La Connaissance surnaturelle, Paris, Gallimard, Espoir, 1950.

Weil, Simone: Écrits de Londres et dernières lettres, Paris, Gallimard, Espoir, 1957.

Weil, Simone: L’Enracinement, Prélude à une déclaration des devoirs envers l’être humain, Paris, Gallimard, 1990 (Gallimard, 1970; Gallimard, Idées, 1962; Espoir, 1950, 1949).

Weil, Simone: Intuitions pré-chrétiennes, új kiadás, Paris, Fayard, 1985 (Fayard, Histoire de l’Église, 1976; La Colombe, Éditions du Vieux Colombier, 1951).

Weil, Simone: Lettre à un religieux, Paris, Seuil, Livre de vie, 1974 (Gallimard, Espoir, 1951).

Weil, Simone, Œuvres complètes I–VI., sous la dir. André A. Devaux, Florence de Lussy, Paris, Gallimard, 1988–2006.

Weil, Simone: Pensées sans ordre concernant l’amour de Dieu, Paris, Gallimard, Espoir, 1962.

Weil, Simone: La pesanteur et la grâce, Paris, Plon 1988 (Lausanne, La Guilde de Livre, 1964; Paris, Union Générale de l’Edition, 10/18, 1962; Plon, Racines, 1960; Le Club Français du Livre, 1954; Plon, L’Epi, 1947).

Weil, Simone: Poèmes, suivis de Venise sauvée et Lettre de Paul Valéry, Paris, Gallimard, Espoir, 1968. (Venise sauvée, tragédie en trois actes, Paris, Gallimard, 1955; színpadra alkalmazott változat, eredeti szöveg, színpadi kiegészítések és jegyzetek Jean-Marie Lhote, Marseille, Théâtre Universitaire de Marseille, 4, 1965.)

Wilson, Bob: I was sitting on my patio (Guy Scarpetta beszélgetése), Art Press, Paris, 15. szám, 1978. február, 30.

Wilson, Bob: passé, présent, futur. (Philippe du Vignal interjúja), Art Press, Paris, 1991, november, 13–18.

Wilson, Robert: La Maladie de la mort; Hamlet, a monologue (programfüzet), Holland Festival 50, 1997.

Wilson à propos de Dr Faustus Lights the Lights, Théâtre/Public, 106. szám, 1992. július–augusztus, 54–60.

»Wilson – Réponses« (Jacqueline Lesschaeve interjúja), Tel Quel, 71–73. szám, 1977. ősz, 217–225.

Wilson selon Wilson (beszélgetés Thierry Guillet-vel), Théâtre/Public, 106. szám, 1992. július–augusztus, 5–13.


Szakirodalom

Pilinszky János munkásságáról


Könyvek

Bogyay Katalin: In memoriam Pilinszky (interjúk Pilinszkyről), Budapest, Officina Nova, 1989.

Csokits János: Pilinszky nyugaton, Budapest, Századvég, 1992.

Fülöp László: Pilinszky János, Budapest, Akadémiai Kiadó, 1977.

Hafner Zoltán (szerk.): Senkiföldjén, In memoriam Pilinszky János, tanulmánykötet, Budapest, Nap Kiadó, 2000.

Hankovszky Tamás: Pilinszky János evangéliumi esztétikája, Kairosz, 2011.

Kovács Péter: Pilinszky közelében, Vigilia Kiadó, 2015.

Schein Gábor: Poétikai kísérlet az Újhold költészetében, Budapest, Universitas, 1998.

Tasi József (szerk.): „Merre, hogyan?” Tanulmányok Pilinszky Jánosról, Budapest, Petőfi Irodalmi Múzeum, 1997.

Tolcsvai Nagy Gábor: Pilinszky János, Pozsony, Kalligram, 2002.

Tóth Réka: A szöveggenetika elmélete és gyakorlata, Előkészület Pilinszky János regényének genetikus megközelítésére, doktori disszertáció (védés: Budapest, 1997), Debrecen, Debreceni Egyetemi Kiadó, 2012.

Tüskés Tibor: Pilinszky János, Budapest, Szépirodalmi Könyvkiadó, Arcok és vallomások, 1986.


Tanulmányok

Albert Pál: Bob, Phil, Sheryl, Pilinszky, Magyar Napló, 1993. május 28. 27–29.

Angyalosi Gergely: A meghatározás agóniája, Pilinszky János: Költemény, in uő: A költő hét bordája, Debrecen, Latin Betűk, 1996.

Balassa Péter: A Harmadnapon huszonöt év után, in uő: A látvány és a szavak, Budapest, Magvető, 1987, 156–75.

Balassa Péter: Az elemzés tárgya: a misztika, in uő: A látvány és a szavak, Budapest, Magvető, 1987, 146–55.

Bende Attila: Kapcsolatok Pilinszky és Simone Weil életműve között, Vigilia, 2000/7, 514–523.

Bende Attila: Pilinszky Franciaországban, Tiszatáj, 1996/11, 73–78.

Beney Zsuzsa: Idő és időtlenség Pilinszky János költészetében, Vigilia, 1970/1, 28–31.

Borbély Szilárd: A bal lator keresztje, Jelenkor, 1990/9, 758–763.

Csűrös Miklós: János Pilinszky révélé par ses ouvrages posthumes, Le Livre Hongrois, 1985/3, 27–31.

Dévény István: A költő és a filozófus (Pilinszky és Kierkegaard), Jelenkor, 1994/9, 788–355.

Dodsworth, Martin: Seductive graces (M.D. reviews new poetry), The Guardian, 1976. október 28. 15.

Dubois, Jean-Claude: János Pilinszky: Trente poèmes, Rétro-viseur, 36. szám, 1990. július–augusztus, 50.

Gifford, Henry: Final Realities, Times Literary Supplement, 1977. január 21.

Grégoire, Bruno: János Pilinszky, Trente poèmes, L’Autre, 1991/2, 128–129.

Hamburger, Michael: Pilinszky & Edwin Morgan, Agenda, 14. évfolyam, 3. szám, 1976. ősz, 89–91.

Hons, Gaspar: Trente poèmes de János Pilinszky, Le mensuel littéraire et poétique, Bruxelles, 186. szám, 1990. június, 8.

Hughes, Ted: János Pilinszky, Critical Quarterly, 18. évfolyam, 1976/2, 75–86.

Jelenits István: Tanulmány egy Pilinszky-vers születésének történetéről, Árgus, 1991/1, 55–60.

Margócsy István: Névszón ige, Jelenkor, 1995/1, 18–30.

Note sur Dialogue avec Sheryl Sutton, Le Monde des livres, 1994. január 20.

Pályi András: Wilson és Pilinszky, Jelenkor, 1988/4, 321–326.

Radnóti Sándor: A szenvedő misztikus, in uő: Misztika és líra összefüggése, Budapest, Akadémiai Kiadó, 1981.

Radnóti Sándor: Pilinszky János meséi és drámái, Kortárs, 1974/7, 1157–1164, újraközölve in uő: Mi az, hogy beszélgetés? Budapest, Magvető, 1988, 301–316.

Radnóti Sándor: Mi az, hogy beszélgetés? (Pilinszky János: Beszélgetések Sheryl Suttonnal), in uő: Mi az, hogy beszélgetés? Budapest, Magvető, 1988, 334–344.

Radnóti Sándor: Beszélgetés Pilinszkyvel New Yorkról, in uő: Mi az, hogy beszélgetés? Budapest, Magvető, 1988, 345–358.

Radnóti Zsuzsa: Gyerekek és katonák, Pilinszky János, a drámaíró, Kortárs, 1979/1, 121–126.

Rónay László: Sötét mennyország, Szervánszky Endre és Pilinszky János oratóriuma, Vigilia, 1964/4, 250–251.

Sepsi Enikő: Fonction de l’image dans le théâtre poétique et dans la poésie, Cahiers d’Études Hongroises, 10. szám, 2002, 27–33.

Sepsi Enikő: Pilinszky János költészete a hatvanas-hetvenes években és Robert Wilson színháza, in „Merre, hogyan?” Tanulmányok Pilinszky Jánosról, Budapest, Petőfi Irodalmi Múzeum, 1997, 139–153.

Szabó Ferenc S. J.: A költő és a keresztrefeszített, Pilinszky és Simone Weil, Orpheus, 1993/4, 90–94.

Tarján Tamás: Pilinszky, a színműíró, „Merre, hogyan?” Tanulmányok Pilinszky Jánosról, Budapest, Petőfi Irodalmi Múzeum, 1997, p. 154–158.

Trois autels et autres récits, Bulletin critique du livre français, 613. szám, 1999. október 21. 76.

Webb, W. L.: Top shelf of the year, W. L. Webb picks out the Guardian top’s score, The Guardian, 1976. december 16. 22.

Wilmer, Clive: A Net of Stars, PN Review,1977/3, 34–36.


A KZ-oratórium és más Pilinszky-darabok színházi előadásairól

A budapesti Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet adatbázisa és dokumentumai alapján


KZ-oratórium

Televíziós változat, rendezte Maár Gyula.

Apáti Miklós: Tetőantenna, Film, színház, muzsika, 1984. május 26. 22.

Faragó Vilmos: Lehet-e oratóriumot írni Auschwitzról? Filmvilág, 1984/7, 62–63.

Osztovits: Pilinszky-oratóriumok a Várszínház refektóriumában, Magyar Nemzet, 1984. május 26. 22.

Tandori Dezső: Támaszkodjatok a levegőre avagy: a pontos értelem színpadi lebegtetése, Film, Színház, Muzsika, 1984. május 5. 21–23.

Festival du Théâtre de Nancy; Universitas Együttes, Halász Péter színházi adaptációja, rendezte: Ruszt József.

Gy. A.: Ez történt a héten…, Film, színház, muzsika, 18. szám, 1969. május 3. 18.

Nemzeti Színház, Budapest, rendezte Katona Imre.

http://szinhaz.hu/budapest/55133-kz-oratorium-pilinszky-muvevel-emlekezik-a-holokauszt-aldozataira-a-nemzeti. Utolsó letöltés: 2015. október 20.


Gyerekek és katonák

Pécsi Nemzeti Színház, rendezte Vincze János.

Pályi András: Napló színészekről, Reflexív monológ, Színház, 1982/1, 28–29.

Szilárd István: Eredeti bemutató a Pécsi Nemzeti Színház Stúdió Színpadán, Dunántúli Napló, 1981. november 1.

József Attila Színház, rendezte Gaál Erzsébet.

Budai Katalin: Terítettél, fölszolgáltál, Critikai Lapok, 1994. április.

László Dóra: Aranykontyú szolgáló, verítékező madár, kalitkába zárt filozófus, Magyar Nemzet, 1994. február 19.

Réti, Zsuzsa: Családtörténet és katolikus tandráma, Pesti Hírlap, 1994. február 13. 12.

MU Színház, rendezte Erdélyi György.

Ditzendy Attila: Álomjáték rögtönzéssel, Magyar Nemzet, 2000. május 13. 14.


Síremlék

Népszínház, rendezte Maár Gyula és Iglódi István.

B. Á.: Pilinszky János: Síremlék, Kritika, 1978/4.

Hegyi Béla: Pilinszky János – Maár Gyula: Síremlék, Vigilia, 1978/5, 345–346.


Élőképek

Universitas Együttes, rendezte Vándorfi László.

B. K.: Élőképek, Film, Színház, Muzsika, 1980. április 5.

Bogácsi Erzsébet, Élőképek, Pilinszky-bemutató az Egyetemi Színpadon, Magyar Nemzet, 1980. április 2.

H. F.: Sikeres szereplés Kaposváron, Napló (Veszprém), 1980. április 11.

Pályi András: Az Élőképek kettős színpadán, Színház, 1980/8, 15–17.

Tarján Tamás: Pilinszky János: Élőképek, Kritika, 1980/6.

Petőfi Színház, Veszprém, rendezte Vándorfi László.

Erdei János: Az idő peremén, Színház, 1989. március, 7–13.

Erdődy Edit, Pilinszky János: Élőképek, Vigilia, 1989/9, 714.


„Urbi et Orbi” – A testi szenvedésről

Pannon Várszínház és Pécsi Harmadik Színház, rendezte Vándorfi László.

Nánay István: Jelenlét és unalom, Színház, 2000/4, 43–45.

Jurányi Ház, HOPPart Társulat, rendezte Rusznyák Gábor.

Programfüzet és kritikák: http://juranyihaz.hu/urbi-et-orbi-a-testi-szenvedesrol/ Utolsó letöltés: 2015. október 20.


Simone Weil munkásságáról


Könyvek

Cabaud, Jacques: Simone Weil à New York et à Londres, 194243, Paris, Plon, 1967.

Davy, Marie-Magdeleine: Simone Weil (előszó Gabriel Marcel), Paris, Éditions Universitaires, Classiques du XXe siècle, 1961.

Davy, Marie-Magdeleine: Simone Weil sa vie, son œuvre avec un exposé de sa philosophie, Paris, P.U.F., Philosophes, 1966.

Fiori, Gabriella: Une femme absolue, Paris, Éditions du Félin, 1993 (1987).

Gabellieri, Emmanuel: Être et don. Simone Weil et la philosophie,Éditions Peeters, Leuven – Paris – Dudley, MA, 2003.

Goldschläger, Alain: Simone Weil et Spinoza, Essais d’interprétation, Québec, Éditions Naaman, 1982.

Hellman, John: Simone Weil, An Introduction to Her Thought, Waterloo, Wilfrid University Press, 1982.

Little, Janet Patricia: The Theme of Mediation in the Writings of Simone Weil, PhD-értekezés, University of Durham, 1970.

Little, Janet Patricia: Simone Weil Waiting on Truth, Oxford, Berg Pub Ltd, 1988.

Malan, Ivo: L’Enracinement de Simone Weil, Paris, Didier, 1961.

McLane-Iles, Betty: Uprooting and Integration in the Writings of Simone Weil, New York, Peter Lang, American University Studies, vol. 20, 1987.

Ottensmeyer, Hilary: Le thème de l’amour dans l’œuvre de Simone Weil, Paris, Lettres Modernes, Thèmes et Mythes 6, 1958.

Perrin, Joseph-Marie – Thibon, Gustave: Simone Weil telle que nous l’avons connue, Paris, Fayard, 1967.

Perrin, Joseph-Marie: Mon dialogue avec Simone Weil, Paris, Nouvelle Cité, 1984.

Petrement, Simone: La vie de Simone Weil (avec des lettres et d’autres textes inédits), 1. kötet: 1909–1934; 2. kötet: 1934–1943, Paris, Fayard, 1973.

Saint-Sernin, Bertrand: L’Action politique selon Simone Weil, Paris, Éditions du Cerf, 1988 (l. a Sartre et Simone Weil és a Spinoza et Simone Weil c. fejezeteket).

Springsted, Eric O.: Simone Weil & The Suffering of Love, Boston, Cowley Publications, 1986. (Részletes, angol nyelvű bibliográfiát tartalmaz, 135–140).

Vető Miklós: La décréation chez Simone Weil, PhD-értekezés, University of Oxford, 1964.

Vető Miklós: La métaphysique religieuse de Simone Weil, Paris, J. Vrin, 1971.


Tanulmánykötetek, különszámok

Delsol, Chantal(szerk.): Simone Weil,Paris, Cerf, 2009.

Gabellieri, Emmanuel – L’yvonnet, François (szerk.): Simone Weil, Les Cahiers de l’Herne, Paris, Éditions de l’Herne, 2014.

Gutbrod Gizella – Janiaud, Joël – Sepsi Enikő(szerk.): Simone Weil – philosophie, mystique, esthétique, Paris Archives Karéline, 2012. Magyarul: Gutbrod – Sepsi (szerk.): Simone Weil – filozófia, misztika, esztétika, Budapest, Gondolat, 2011.

Perrin, Joseph-Marie et al.: Réponses aux questions de Simone Weil, Aubier, Editions Montaigne, 1964.

Simone Weil écrivain, Cahiers Simone Weil, 1987. december (tartalmaz két Simone Weil-szöveget is, amelyek a Cahiers du Sudben jelentek meg: Morale et littérature, 349–353; Lettre aux Cahiers du Sud sur les responsabilités de la littérature, 355–357).

Simone Weil et la Poésie, Cahiers Simone Weil, 2. szám, 1994. június.

Simone Weil et les langues (a Recherches sur la philosophie et le langage Simone Weil-száma, a Philosophie & Langage kutatócsoport füzete, Département de philosophie de l’Université P. Mendès–France), 13. szám, 1991.

Simone Weil. La soif de l’Absolu, Sud, 1990. különszám, sous la dir. de J. P. Little és A. Ughetto (válogatott bibliográfiával).

Simone Weil, Le grand passage, Question de, 97. szám (a számot szerkesztette François L’Yvonnet), Paris, Albin Michel, 1994.

Simone Weil, philosophe, historienne et mystique, az előadásokat szerkesztette Gilbert Kahn (Association pour l’étude de la pensée de Simone Weil), Paris, Éditions Aubier Montaigne, 1978.

Thélot, Jérôme – Le Lannou, Jean-Michel – Sepsi Enikő (szerk.): Simone Weil et le poétique, Paris, Kimé, 2007.

White, George Abbott (ed.): Simone Weil Interpretations of a Life, Amherst, The Univ. of Massachusetts Press, 1981. (A Simone Weil’s Bibliography: Some Reflections on Publishing and Criticism c. fejezetet Simone Weil angol fordításban elérhető és a róla angolul írt műveknek és tanulmányoknak a részletes bibliográfiája követi.)


Átfogó tanulmányok

Bataille, Georges: La victoire militaire et la banqueroute de la morale qui maudit, Simone Weil L’Enracinement, Critique, Paris, 1949. szeptember, 789–803.

Blanchot, Maurice: L’Affirmation (le désir et le malheur), in uő: L’Entretien infini, Paris, Gallimard, 1969, 153–179.

Blanchot, Maurice: Simone Weil et la certitude, La Nouvelle Nouvelle Revue Française, 1957. július, 103–114; L’expérience de Simone Weil, II, NNRF, 56. szám, 1957, 297–310.

Camus, Albert: La condition ouvrière de Simone Weil, L’Express, 1955. december 13.

Camus, Albert: Preface to L’Enracinement (aláírás nélkül), Bulletin de la Nouvelle Revue Française, 1949. június; újraközölve in uő: Œuvres complètes II (Essais), Paris, Gallimard, Bibliothèque de la Pléiade, 1965, 1700.

Camus, Albert: Projet de préface à l’Enracinement (kiadatlan), in uő: Œuvres complètes II (Essais), Paris, Gallimard, Bibliothèque de la Pléiade, 1700–1702.

Camus, Albert: Extrait d’une lettre écrite à Mme Selma Weil, L’Express, 1960. február 11., 30.

Camus, Albert: Albert Camus devant Simone Weil, Cahiers Simone Weil, 1978. szeptember.

Eliot, T. S.: Books of the year, The Sunday Times, 1950. december 24., 3.

Eliot, T. S.: Preface to The Needs for Roots, trad. Arthur F. Wills, London, Routledge & Kegan Paul; New York, Putman’s son, 1956, 2 kötet, v–xii; franciául újraközölve in Cahiers Simone Weil, 1982, június, 141–148.

Emmanuel, Pierre: Du Logos au Verbe: La tragédie de l’âme, in uő: Le monde est intérieur, Paris, Seuil, 1967, 233–251.

Levinas, Emmanuel: Neuf propositions pour mieux comprendre Simone Weil, Bulletin de Liaison de l’Association pour l’étude de la pensée de Simone Weil (a későbbi Cahiers Simone Weil), 6. szám, 1976. november–december (minden tanulmánynak saját oldalszámozása van).

Levinas, Emmanuel: Simone Weil contre la Bible, Évidences, 1952. február–március, újra­közölve in uő: Difficile Liberté, Essais sur le judaïsme, Paris, Albin Michel, Présences du judaïsme, 1963, 160–170.

Marcel, Gabriel: Le tragique éternel, Les Nouvelles littéraires, XLVI. évfolyam, 1968. október 17. 13.

Mauriac, François: Books of the year, The Sunday Times, 1949. december 18. 3.

Mauriac, François: Bucolique, Le Figaro, 1950. május 8. 1.

Mauriac, François: Des couleurs et des goûts, Le Figaro, 1951. december 4. 1.

Mauriac, François: (‘SW’), in uő: Le Nouveau Bloc-notes, 1958–60, Paris, Flammarion, 1961, 152, 170; és uo., 1961–64, Paris, Flammarion, 1968, 261–262, 321, 344, 427.

Mounier, Emmanuel: Une lecture de L’Enracinement, Cahiers Simone Weil, 1982. szep­tember, 227–228.

Vető Miklós: Bevezetés Simone Weil gondolatvilágába, Magyar Műhely, 1964/10, 21–27.


Az életmű speciális vonatkozásait vizsgáló tanulmányok

Casper, Bernhard: Le Temps sauvé, Cahiers Simone Weil, 1985. szeptember, 240–250.

Daly, Maura A.: Simone Weil gnostique? Cahiers Simone Weil, 1988. szeptember, 227–240.

Davy, Marie-Madeleine: Camus et Simone Weil, La Table Ronde, 1960. február, 137–143.

Kahn, Gilbert: La dialectique du temps chez Simone Weil, Cahiers Simone Weil 1985. szeptember, 221–239.

Kahn, Gilbert: Les critères d’appréciation de Simone Weil concernant la littérature et les arts plastiques, Cahiers Simone Weil, 1993. március, 31–37.

Little, Janet Patricia: Albert Camus, Simone Weil and modern tragedy, French Studies, 31. évfolyam, 1977. január 1. 42–51.

Little, Janet Patricia: La création artistique chez Simone Weil, Cahiers Simone Weil, XVI–1, 1993. március, 17–30.

Marchetti, Adriano: Poétique et inspiration chez Simone Weil et Joë Bousquet, Cahiers Simone Weil, 1989. szeptember, 212–225.

Marchetti, Adriano: Les pensées et les mots, Sud, különszám (La soif de l’absolu), 1990, 61–73.

McLane, Betty: Les premières idées de Simone Weil sur la perception: Simone Weil et Jean-Paul Sartre, Cahiers Simone Weil, 1982. március, 22–45.

Petrement, Simone: Sur la religion d’Alain (avec quelques remarques concernant celle de Simone Weil, Revue de Métaphysique et de Morale, Paris, 1955/3, 306–330.

Przywara, Erich: Edith Stein et Simone Weil (Essentialisme et existentialisme), trad. Henri Leroux, Études philosophiques, 1956. július–szeptember, hosszú részleteket közöl újra Cahiers Simone Weil, 1983. szeptember, 249–258.

Saint-Sernin, Bertrand: L’attention chez Simone Weil, Sud, különszám (La soif de l’absolu), 1990, 139–148.

Shibata, Mimiko: La beauté du monde comme la voix qui nous appelle, Cahiers Simone Weil, 1993. március, 1–16.

Sourisse, Michel: Simone Weil et Heidegger, Cahiers Simone Weil, 1989. szeptember, 226–239.


Az amerikai színházról, Robert Wilson munkásságáról és A süket pillantásáról

Könyvek

Bigsby, C. W. E.: A Critical Introduction to Twentieth-Century American Drama, 3. kötet, Beyond Broadway, Cambridge, Cambridge University Press, 1985 (rövid bibliográfiával).

Bigsby, C. W. E.: Modern American Drama 194590, Cambridge, Cambridge University Press, 1992, 244–251.

Brecht, Stephan (Stefan): L’Art de Robert Wilson (Le Regard du sourd), trad. Françoise Gaillard, Paris, Éditions Christian Bourgois, Le Théâtre, 1972/1.

Brecht, Stefan (Stephan): The Theatre of Visions: Robert Wilson, Frankfurt am Main, Suhrkamp, 1978.

Garff, B. Wilson: Three Hundred Years of American Drama and Theatre, The Development of Dramatic Art in America from 16651972, illustrated and described in fictional form, Prentice-Hall Inc., Englewood Cliffs, New Jersey, 1973.

Graff, Bernd: Das Geheimnis der Oberfläche, Tübingen, Niemeyer, 1994.

Holmberg, Arthur: The Theatre of Robert Wilson, Cambridge, Cambridge University Press, 1996.

Innes, Christopher: Holy Theatre (Ritual and the Avant Garde), Cambridge, Cambridge University Press, 1981.

Keller, Holm: Robert Wilson, Frankfurt am Main, Fischer Verlag, 1997.

Maurin, Frédéric: Robert Wilson et l’émergence d’une nouvelle temporalité sur la scène, doktori disszertáció, témavezető Georges Banu, 2 kötet, Université de Paris III, 1996.

Maurin, Frédéric: Robert Wilson, Le temps pour voir, l’espace pour écouter, Arles, Actes Sud / Académie expérimentale des théâtres, 1998.

Nelson, Craig (ed.): Robert Wilson: The Theater of Images, éd. par, Cincinatti, Contemporary Arts Center, 1980; javított kiadás: New York, Harper, 1984.

Pasquier, Marie-Claire: Le théâtre américain aujourd’hui, Paris, P. U. F., 1978.

Sayre, Henry M.: The Object of Performance: The American Avant-Garde since 1970, University of Chicago Press, 1989.

Shaland, Irene: American Theater and Drama Research (An Annotated Guide to Information Sources, 19451990), North Carolina – London, McFarland & Company, Jefferson, 1991.

Shyer, Laurence: Robert Wilson and His Collaborators, New York, Theatre Communications Group, 1989.

Yugendernath, B.: Between the Real and the Surreal, Modernism and Avant Garde in the American Drama of the 1960s, Delhi, B. R. Publishing, 1992.


Tanulmányok Robert Wilson előadásairól

Bob Wilson en de kleine details van de lichaamstaal, DGKRNT, Holland Festival 50, 14. szám, 1997. június 28. 3–4; 11.

Bérczes László: A Munka: Álom, Beszélgetés Robert Wilsonnal, Színház, 1994. július, 8–16.

Bíró, Yvette: A Grotesque Figure (review of the Meek Girl), Performing Arts Journal, 52. szám, 1996. január, 57–63.

Bonis, Bernadette: Danseuse et comédienne, Entretien avec Lucinda Childs, Théâtre/Public, 58–59. szám, 1984, 69–71.

Bouyeure, Claude: La Balistique de Bob Wilson, L’Oeil, 1993. november, 48–51.

Brun, Geneviève: The Civil Wars, Robert Wilson, Théâtre/Public, 56. szám, 1984, 59.

Brun, Geneviève – Gay, Annie: Une femme douce de Dostoïevski, Théâtre/Public, 123. szám, 1995, 52–55.

Chaillet, Ned: Robert Wilson and the Language of movement, The Times, 1975. június 10.

Dandrel, Louis: Ouverture de Bob Wilson, Une préhistoire en vingt-quatre heures, Le Monde, 1972. november 16. 17. (Az Overture for Ka Mountain-ről.)

Dort, Bernard – Sobel, Bernard: Le spectateur comme personnage central, Entretien de B. D. et B. S. sur Hamlet Machine de Heiner Müller et Robert Wilson, Théâtre/Public, 78. szám, 1987, 129–135.

Duparc, Christiane: Croisière avec Bob, L’Express, 1994. október 13. 118.

Durand, Régis: Sur quelques mythologies culturelles, et leurs transformations, Théâtre/Public, 86. szám, 1989, 35–38.

Fekete Valéria: Egyszerűen csak művész – pályakép Robert Wilsonról, Világszínház, 1994/1, 3–7.

Fekete Valéria: Wilson szelíd asszonya, Balkon, 1995/4, 40–41.

Hamilton, Alex: The Architect of the Incomprehensible, The Guardian, 1978. március 11.

Harris, Dale: Death Destruction and Detroit, not to mention Rudolf Hess in Spandau, The Guardian, 1979. május 24.

Haskell, Molly: The King of Spain, A play presented by the Byrd Hoffman School of Byrds at the Anderson Theatre, The Village Voice, 1969. február 6.

Henrichs, Benjamin: Le cavalier bariolé. The Black Rider, Wilson, Waits et Burroughs, trad. (németből), Théâtre/Public, 95. szám, 1990, 94–97.

Hewison, Robert: Coup de Théâtre, The Sunday Times, 1991. november 17.

Hewison, Robert: A Pioneering Space Explorer, The Sunday Times, 1987. november 1.

Hoberman, J.: All Work and Some Plays (A süket pillantásának videóváltozatáról), The Village Voice, 1982. július 13.

Jackson, Kevin: Listen with Your Eyes (interview), The Independent, 1987. október 31.

Kassai György: Látványköltészet (Robert Wilson Duras rendezése), Színház, 1997/7, 33–35.

Kékesi Kun Árpád, Egy mítosz alakváltozásai, Fényfüggöny, 1996. ősz, 4–5.

Kristeva, Julia: Robert Wilson (Catherine Francblin interjúja), Art Press, 191. szám, 56–58.

La Bardonnie, Mathilde: Les spots de Robert Wilson, Le Monde, 1982. április 10.

Larson, Kay: The Player and the Game, New York Magazine, 1985. január 7.

Leschig, Gregor: Make a mouvement nearly to nothing, En répétition chez Bob Wilson (a Death Destruction et Detroit-ról, eredetileg a Die Zeit cikke), Théâtre-Public, 1979/28–29, 23–25.

Lühr, Peter: Maybe (L’auteur parle de son travail avec Bob Wilson sur Golden Windows), Théâtre/Public, 1982/48, 60–61 (fordítás németből, eredeti megjelenés: Theater Heute, 1982. május).

Marx, Robert: Le nouveau théâtre musical américain: le résultat de vingt ans de création d’avant-garde (fordítás angolból, eredeti cím: New Music Theater and the Next Wave, in a 2. Next Wave Festival katalógusa, New York, Brooklyn Academy of Music, 1984. október), Jeu / Cahiers de théâtre, 34. évf. 1985/1, 91–100.

Maurin, Frédéric: Le corps et ses doubles: l’enjeu du corps dans les spectacles de Robert Wilson, in Aslan, Odette (sous la dir. de): Le corps en jeu, Paris, Editions du C.N.R.S., Arts du spectacle, 1993, 227–238.

Maurin, Frédéric: Le roi Lear tel qu’en elle-même. Deux mises en scènes américaines: Breuer, Wilson, Théâtre/Public, 99. 1991. május–június, 69–75.

Maurin, Frédéric: Nô Comment, Robert Wilson et le théâtre japonais, Théâtre/Public, 1995/121, 7–18.

Molnár Gál Péter: Robert Wilson operái, Színház, 1974/12, 33.

Mounier, Catherine: Le monde de Robert Wilson, in Les voies de la création théâtrale, Paris, Éditions du CNRS, 1970, 135–175.

Müry András: Robert Wilson, Színház, 1974/12, 9–14.

Pavis, Patrice: Une rencontre interculturelle? (Wilson, Brook, Zadek; Mise en scène du König Lear), Théâtre/Public, 1992/105, 36–45.

P. L., Deafman Glance (videóváltozat), Women’s Wear Daily, 1982. július 7.

Pratt, Dallas: Robert Wilson: The Early Years, Columbia Library Columns, 38. évf., 1988/1. november, 2–11.

Quadri, Franco: Au commencement était le verbe. Le jeu des retournements, Théâtre/Public, 1978/24, 24–30.

Roose-Evan, James: Experimental Theatre (Stanislavskitól Brookig), London, Routledge, 1984.

S. R.: Wilson glace Pelléas, Libération, 1997. február 13. 30.

Schneck, Colombe – Pascaud, Fabienne: Les quatorze travaux de Bob Wilson, Télérama, 1994. október 12. 11–14. (Long Island-i műhelyéről.)

Schmitt, Olivier: Un petit Wilson, sinon rien (Une femme douce à Bobigny), Le Monde, 1994. október 14. 16.

Sepsi Enikő: Molière (és mások) halála, avagy az elmélet agóniája, Világszínház, különszám: Ikonográfia, 1999. tavasz–nyár, 130–135.

Sepsi Enikő: Robert Wilson monológja (Hamlet: a monologue), Világszínház, ’97, különszám a Hamletről, 6–9.

Sturz János: Performance, lassítás és kép – Képzőművészeti előképek és párhuzamok Robert Wilson színházában, Ellenfény, 1997/2, 63–67.

Théâtre/Public, 106. szám, 1992. július–augusztus, Wilsonról szóló tematikus blokk, benne: Müller, Heiner: Débauche et discipline; Deux ou trois choses sur Robert Wilson (De Portzamparc, Isabelle Huppert, Scarpetta és Sobel beszélgetése); Chemin, Philippe: En passant chez Wilson; FrigeniDarbelleyJacqueline: Arrêt sur l’image; Une lettre de Christopher Knowles; Pasquier, Marie-Claire: Bob Wilson et l’Europe, lieu de mémoire; Grillet, Thierry: La tentation de l’immobilité?; Kurjakovic, Daniel: Raison et rêve; Linders, Jan: Let the Piece Talk to You.

Thibaudat, Jean-Pierre: Bob Wilson a „vu” la femme douce, Libération, 1994. október 14.

Valentini, Ruth: Claude Régy, Carlos Santos, George Tabori et Bob Wilson (Festival d’automne), Le Nouvel Observateur, 1994. október 13–19. 126.

Villeneuve, Rodrigue et al. (sous la dir. de): La mort de Molière et des autres, Protée, 1999/1, Université du Québec, Chicoutimi.

Wiener, Paul: A la recherche des improvisations perdues de la régression contrôlée à la transcendance, Art et Théâtre, 34–35. szám, 1990. június, 41–51.

Wolf, Matt: American abroad, Observer, 1993. augusztus 15.


Cikkek Robert Wilson A süket pillantása és Prológus c. műveiről

Aragon, Louis: Lettre ouverte à André Breton sur Le Regard du sourd, l’art, la science et la liberté (újraközölve in Brecht, Stephan: The Theatre of Visions, i. m., 433–438; részletek: Faire événement, L’Art du théâtre, 9. szám, 1988. ősz, 19–21.) Magyarul: Louis Aragon nyílt levele André Bretonhoz, A süket pillantásáról, a művészetről és a szabadságról (ford. Sepsi Enikő), Vigilia, 1996/9, 700–706.

http://www.kre.hu/portal/images/stories/egyszazalek/kre_email_alairashoz_felso.jpg

Backes-Clement, Catherine: Une familière étrangeté, Revue d’esthétique, 1971/3, 313–316.

Baignères, Claude: Bob Wilson entre la technique et les rêves, Le Figaro Littéraire, 1974. október 3. (egy Wilsonnal készített interjú A süket pillantásáról és a Levél Viktória királynőnek-ről).

Banier, François-Marie: L’écho du silence, Le Figaro, 1971. június 11.

Barnes, Clive: Must There Be a Story?, The New York Times, 1971. március 14.

Barnes, Clive: Stage: Deafman Glance, Robert Wilson’s Story of a Black Youth is Presented at Brooklyn Academy, The New York Times, 1971. március 7.

Bastide, François-Régis: Le Regard du sourd, Les Nouvelles Littéraires, 1971. május 21. 28.

Chambrillon, Paul: Le Regard du sourd, Valeurs Actuelles, 1971. május 31.

Conil Lacoste, Michel: L’héritage de la peinture dans Le Regard du sourd, Le Monde, 1971. június 10. 17.

Copfermann, Emile: Le VIIIe Festival de Nancy, Les Lettres Françaises, 1971. május 5.

Corvin, Michel: A propos de deux spectacles de Robert Wilson, Essai de lecture sémiologique, Cahiers Renaud-Barrault, 77. szám, 1971, 3. negyedév, 90–111.

Curtiss, Thomas Quinn: Set of Illustrations for a Missing Text, International Herald Tribune, 1971. június 23.

Dryansky, G. Y.: Paris, Robert Wilson’s Startling New Approach…, Woman’s Wear Daily, 1971. június 10.

Dumur, Guy: Festival de Nancy, Un grand spectacle surréaliste, La Gazette de Lausanne, 1971. május 1.

Dumur, Guy: Le langage du silence, Le Nouvel Observateur, 1971. május 17.

Frangin, Bernard: On en parle, Le Journal Français (Genf), 1971. június 5.

Galey, Matthieu: The Deafman Glance, Combat, 1971. április 26.

Galey, Matthieu: Prologue de Robert Wilson, Un rite initiatique, Combat, 1971. június 7. 12.

Galey, Matthieu: Voyage au bout de l’irréalité, Prologue Robert Wilson, Les Nouvelles Littéraires, 1971. június 11. 29.

Gibotto, G. A.: Deafman Glance, Il Giornale d’Italia, 1971. április 29.

Gottfried, Martin: Staged Dream Time, Vogue, 1971. szeptember 1.

Gottfried, Martin: Deafman Glance, Women’s Wear Daily, 1971. március 1.

Grimal, Claude: Stein ou Le chaos: mode d’emploi, Théâtre/Public, 48. szám, 1982, novem­ber–december, 10–15.

Hecker, Monique: Festival Mondial du Théâtre, Critique: Le Regard du sourd, Le Républicain Lorrain, 1971. április 24.

Ionesco, Eugène interjúja, kérdező Perec, Vladimir (szerbül, a cím magyarul: A szépség csupán valami rég elfeledett és elveszett dolog visszfénye), Knjizevne Novine, 399. szám, 1971. szeptember 16. és The Belgrade Literary Gazette, 399. szám, 1971. szeptember 16. (angolul).

Jowitt, Deborah: A parade, never concluding, The Village Voice, 1971. március 4.

Kanters, Robert: L’oeil écoute, L’Express, 1971. május 24–30.

Lemarchand, Jacques: La révélation de Nancy, Le Figaro Littéraire, 1971. június 25. 19.

Les Lettres Françaises, 1971. június 2. Benne:

Brunel, Lise: D’Isadora Duncan à Andy Warhol, beszélgetés Bob Wilsonnal.

Jouffroy, Alain: Le silence commence à parler.

Olivier, Claude: Les grandes voix du silence.

Malric, François: Le canard à l’orange et Le Regard du sourd, Le Midi Libre, 1971. május 25.

Mambrino, Jean: L’oeil écoute, Les Études, 1971. augusztus–szeptember, 231–234.

Marcabru, Pierre: Le regard du sourd, France soir, 1971. május 18.

Mazara, Pierre: Prologue, Le Figaro, 1971. június 8.

O’Connor, John J.: Coming Face to Face with Death (Deafman Glance TV production), The New York Times, 1982. július 9.

Poirot-Delpech, Bertrand: Le festival de Nancy s’est ouvert sous le signe de la naïveté, Le Monde, 1971. április 24.

Poirot-Delpech, Bertrand: De la réalité espagnole à l’imaginaire américain, Le Monde, 1971. április 25–26.

Poirot-Delpech, Bertrand: Prologue au Regard du sourd de Robert Wilson, Le Monde, 1971. június 8.

Porter, Andrew: Deafman Glance, Financial Times, 1971. július 22., 3.

Ransan, André: Au Théâtre de la Musique. Le Regard du sourd de Robert Wilson, L’Aurore, 1971. május 18.

Rich, Frank: Robert Wilson’s Deafman: Impaired Visions, New York Times, 1987. július 20.

Sainer, Arthur: Deafman Glance and The Gray Lady Cantata, The Village Voice, 1971. március 4.

Sepsi Enikő: Louis Aragon: Nyílt levél André Bretonhoz A süket pillantásáról, fordítás és bevezetés, Vigilia, 1996/9, 700–706.

Siegel, Marcia B.: A Theatre of the Mind’s Eye, Boston Sunday Herald Traveler, 1971. március 21.

Sigrid, Jean: Après le Théâtre de la Cruauté, la recherche d’une Beauté sécurisante, Libre Belgique (Bruxelles), 1971. április 29.

Simmer, Bill: Robert Wilson and Therapy, The Drama Review, 69. évfolyam, 1976/1, tavasz, 99–110.

Simon, Alfred: Le Regard du sourd et le théâtre du silence, Esprit, 1971/11, 841–845.

Schwartz, Richard: Mute’s Story is not an act, New York Post, 1971. február 26.

Strongin, Ted: Potent Abstraction, The East Hampton Star, N. Y., 1978. augusztus 24.

Tani, Gino: Deafman Glance, Il Messagero (Róma), 1971. április 30.

Vignal, Ph. du: Deafman Glance, L’Art Vivant, 1971. május, 24.

Winterton, Bradley: Robert Wilson, The Guardian, 1971. június 22.


Egyéb színházakról (Mallarmé, Claudel, Artaud, Grotowski, nó)

Alcoloumbre, Thierry: Mallarmé la poétique du théâtre et l’écriture, Paris, Librairie Minard, 1995.

Audi, Paul: La tentative de Mallarmé, Paris, P. U. F., Perspectives critiques, 1997.

Banu, Georges et al.: De la parole aux chants, Arles, Actes Sud, Apprendre, 1995.

Banu, Georges: Grotowski: l’absence présence, in Confluences, Le dialogue des cultures dans les spectacles contemporains, Mélanges Ann Ubersfeld, Paris, 1993, 244–247.

Banu, Georges, Grotowski, Jeržy, Brook, Peter et al.: Ryszard Cieslak, acteur-emblème des années soixante, Arles, Actes Sud, 1992.

Brook, Peter: Grotowski, Art as a Vehicle, The Drama Review, 35. évfolyam, 1991/1, tavasz, 92–94.

Brook, Peter: Points de suspensions, 44 ans d’exploration théâtrale, 19461990, Paris, Seuil, 1992 (The Shifting Point, Harper & Row, 1987).

Brunel, Pierre – Ubersfeld, Anne (szerk.): La dramaturgie claudélienne, colloque de Cerisy-la-Salle, Paris, Paris, Klincksieck, 1988.

Brunel, Pierre (sous la dir. de): La Mort de Godot. Attente et évanescence au théâtre, Paris, Minard, Lettres Modernes, 1970.

Brunel, Pierre: Théâtre(s), in uő: Les Poésies de Stéphane Mallarmé ou échec au Néant, Nantes, Éditions du Temps, 1998, p. 39–61.

Brunel, Pierre: Théâtre et cruauté ou Dionysos profané, Paris, Librairie des Méridiens, Bibliothèque de l’Imaginaire, 1982.

Cohn, Robert Greer: L’œuvre de Mallarmé, Un coup de dés, trad. René Arnaud (publikálatlan kéziratból), Paris, Librairie Les Lettres, 1951.

Delègue, Yves: Mallarmé, le suspens, Strasbourg, Presses Universitaires de Strasbourg, 1997.

Derrida, Jacques: Le théâtre de la cruauté et la clôture de la représentation, in uő: L’écriture et la différence, Paris, Seuil, Essais, 341–368.

Grotowski, Jeržy: La „lignée organique” au théâtre et dans le rituel (székfoglaló előadás a Théâtre des Bouffes du Nord-on), Le Livre qui parle, Collection Collège de France, 1997.

Grotowski, Jeržy: Le Prince Constant de Ryszard Cieślak, Hommage à Ryszard Cieślak, elhangzott 1990. december 9-én a párizsi Odéonban, Világszínház, 1998. ősz, Grotowski-különszám, 22.

Grotowski, Jeržy: Színház és rituálé, ford. Pályi András, Pozsony, Kalligram, 1999.

Guyaux, André (sous la dir. de): Mallarmé, colloque de la Sorbonne du 21 novembre 1998, Paris, Paris, Presses de l’Université de Paris-Sorbonne, 1998.

Lendra, I. Wayan: Bali and Grotowski, Some Parallels in the Training Process, The Drama Review, 35. évfolyam, 1991. tavasz, 113–140.

Osinski, Zbigniew: Grotowski Blazes the Trails, from Objective Drama to Ritual Arts, The Drama Review, 35. évfolyam, 1991/1, tavasz, 95–112.

Peyré, Yves (sous la dir. de): Mallarmé 18421898, Un destin d’écriture, Paris, Gallimard, Réunion des Musées Nationaux, 1998.

Richards, Thomas: Travailler avec Grotowski sur les actions physiques, Arles, Actes Sud / Académie Expérimentale des Théâtres, 1995.

Wiener, Paul: De la régression contrôlée à la transcendance, Art et Théâtre, 1990. június, 34–35.

Winterbottom, Philip: Two Years before the Master, The Drama Review, 35. évfolyam, 1991/1, tavasz, 140–154.

Zeami, La tradition secrète du Nô suivi de Une journée de Nô, trad., jegyzetek René Sieffert, Paris, Gallimard/Unesco, Connaissance de l’Orient, 1960.

IXth World Festival of Theatre, Nancy, France, Théâtre & Université, melléklet, 18. szám, 1972. május.


Színház és liturgia

Dolhai Lajos: A liturgia reformja, Vigilia, 2002/11, 832–840.

Konstitúció a szent liturgiáról, in A II . Vatikáni Zsinat tanításai, A zsinati döntések magyarázata és okmányai, Budapest, Szent István Társulat, é. n.

Martimort, A. G.: L’église en prière (Introduction à la liturgie), Desclée, 1961.

Martin, Philippe: Le théâtre divin, Une histoire de la messe (XVIe – XXe siècles), Paris, CNRS Editions, 2010.

Mártonffy Marcel: A költészet liturgiája, a liturgia költészete, in uő: Folyamatos kezdet, Pécs, Jelenkor, 1999, 130–148.

La Messe: les chrétiens autour de l’autel (a Saint-Séverin papi közösségének papjaitól: Francis Connan, Youakim Moubarac, Alain Ponsar, Henri Chaffoteaux et Pierre Courveaulle), Desclée de Brouwer, 1995.

Missel du Dimanche, s. a. rend. Pierre Jounel, Desclée, 1979 (1971, 1975).

Missel romain (franciául a Commission internationale de traduction pour les pays de langue française-től, jóváhagyta az Istentiszteleti és Szentségi Fegyelmi Kongregáció), A. E. L. F., Paris, 1974 (1969, 1970, 1971), Desclée, Belgique. 

Moubarac, Yves abbé böjti prédikációja, „Hallgatás–magány–humor”, szövegközlés és bevezetés (Homilien aus Saint-Séverin, II Folge, Homilie-Zyklen, Verlag Bonifacius, Paderborn, 1967, 121–129, ford. Krász Lilla); Pannonhalmi Szemle, 2003/1, 62–67.

Pannet, Robert: Saint-Séverin, à Paris, in La paroisse de l’avenir, Paris, Fayard, 1979, 55–67.

PaulyWissowaKroll (szerk.): Real Encyclopädie des klassischen Altertumswissenschaft, 12 kötet, 2, Stuttgart, Metzler, 1925, col. 1871–1879.

Rónay György: Paul Claudel vagy a líra mint liturgia, in uő: A kereszt igazsága, Budapest, Paulus Hungarus – Kairosz, 1999.

Sławińska, Irène: Le théâtre liturgique au XXe siècle, in Mamczarz, Irène (sous la dir. de): Problèmes, interférences des genres au théâtre et les fêtes en Europe, Paris, CNRS, P. U. F., 1985, 217–234.


Filozófia, irodalom- és művészetelmélet, metodológiai segédletek

Alain: Les Arts et les dieux, Bibliothèque de la Pléiade, 1958.

Alain: Système des beaux-arts,Paris, Gallimard, 1958.

Alain: Propos de littérature, Paris, Gonthier, 1969.

Andreu, Anne-Sophie – Livi, François (sous la dir. de): Lire Pierre Emmanuel, Lausanne, L’Age d’homme, Cahiers Pierre Emmanuel, n° 1, 1994.

Astorg, Bernard d’: Aspects de la littérature européenne depuis 1945, Paris, Seuil, 1952.

Bachelard, Gaston: L’Air et les songes (Essais sur l’imagination du mouvement), Paris, José Corti, 1950 (1943, 1944).

Bachelard, Gaston: Dialectique de la durée (1950), Paris, P.U. F., 1980.

Bakhtine, Mikhaïl: Esthétique de la création verbale, tr. fr., Paris, Gallimard, 1984 (oroszul megjelent: 1979). Magyarul Bahtyin, Mihail: A szó esztétikája, ford. Könczöl Csaba, Kőrösi József, Budapest, Gondolat Könyvkiadó, 1976.

Barba, Eugenio – Savarese, Nicolas: L’Énergie qui danse, L’art secret de l’acteur, ISTA, Bouffonneries, n° 32–33.

Barthes, Roland: Világoskamra, Jegyzetek a fotográfiáról, ford. Ferch Magda, Budapest, Európa Könyvkiadó, Mérleg, 1985.

Bergson, Henri: Durée et simultanéité, À propos de la théorie d’Einstein (1922), Paris, P. U. F., 1986.

Bergson, Henri: L’évolution créatrice, in uő: Œuvres, édition du centenaire, Paris, P. U. F., 1959, 713 skk.

Bergson, Henri: Matière et mémoire, in uő: Œuvres, éditions du centenaire, Paris, P. U. F., 1959, 649 skk.

Bernard, Suzanne: Le poème en prose de Baudelaire jusqu’à nos jours, Paris, A. G. Nizet, 1959.

Boehm, Gottfried: A képleírás, ford. Rózsahegyi Edit, in Thomka Beáta (szerk.): Narratívák 1.
Képleírás, képi elbeszélés, Budapest, Kijárat Kiadó, 1998, 19–36.

Bonnefoy, Yves: Entretiens sur la poésie, Paris, Mercure de France, 1990.

Bonnefoy, Yves: LImprobable et autres essais, Paris, Gallimard, 1992 (Mercure de France, 1980).

Bonnefoy, Yves: Lieux et destins de limage. Un cours de poétique au Collège de France 19811993, Paris, Seuil, 1999.

Bonnefoy, Yves: Morandi et Hollan, entre perception et langage, in À l’écoute du visible, Morandi / Hollan, Vevey (Suisse), Musée Jenisch – Arts et Lettres, 2001, 11–40.

Bonnefoy, Yves: Le Nuage rouge, Paris, Mercure de France, 1977.

Bonnefoy, Yves: La Présence et limage, Paris, Mercure de France, 1983 (Székfoglaló előadás a Collège de France-on, 1981, 1982-ben kiadta a Collège de France).

Bonnefoy, Yves: Remarques sur le regard, Picasso, Giacometti, Morandi, l’art en France entre les deux guerres, Paris, Calmann-Lévy, 2002.

Bonnefoy, Yves: Sous l’horizon du langage, Paris, Mercure de France, 2002.

Bonnefoy, Yves: Kép és jelenlét, szerk. Sepsi Enikő, Budapest, Argumentum, 2007.

Brémond, Henri: La poésie pure, Paris, Bernard Grasset, 1926.

Brémond, Henri: Prière et poésie, Paris, Bernard Grasset, 1926.

Brunel, Pierre – Chevrel, Yves (sous la dir. de): Précis de Littérature Comparée, Paris, P. U. F., 1989.

Brunel, Pierre – Wolff, Stéphane (szerk.): L’Opéra, Paris, Bordas, 1980.

Cage, John: Silence (Lectures & Writings), Middletown, Connecticut, Wesleyan University Press, 1961.

Chenu, Roselyne (szerk): L’Imagination créatrice, Neuchâtel, La Baconnière, 1971.

Combe, Dominique: Poésie et récit une rhétorique des genres, Paris, José Corti, 1989.

Drain, Richard (szerk.): Twentieth-Century Theatre: A Sourcebook, London – New York, Routledge, 1995.

Durchkeim, Karlfried von: Le Japon et la culture du silence, Paris, Le Courrier du Livre, 1985.

Duthuit, Georges: Représentation et présence, Premiers écrits et travaux (19231952), introd. Yves Bonnefoy, Paris, Flammarion, Idées et recherches, 1974.

Finck, Michèle (sous la dir. de): Yves Bonnefoy, Poésie, peinture, musique, P. U. de Strasbourg, 1995.

Florenszkij, Pavel: Az ikonosztáz, ford. Kiss Ilona, Budapest, Corvina, 1988.

Foucault, Michel: Theatrum Philosophicum, Sur Différence et répétition et Logique du sens de Gilles Deleuze, Critique, 26. évfolyam, 282. szám, 1970. november, 885–908.

Freud, Sigmund: Le moi et le ça, trad. Jean Laplanche, in uő: Essais de psychanalyse, Paris, Petite Bibliothèque Payot, 1981, 233 skk.

Friedrich, Hugo: Structures de la poésie moderne, ford. németből, Paris, Denoël/Gonthier, 1976 (eredeti kiadás: 1956).

Fumaroli, Marc: Ut pictura poesis (előszó), in Ragot, Françoise (sous la dir. de): Yves Bonnefoy Écrits sur lart et livres avec les artistes (a tours-i vár kiállításának katalógusa, 1993), ABM, Paris, Flammarion, 1993.

Gennep, Arnold: Átmeneti rítusok, Budapest, L'Harmattan, 2007.

Giacometti, Alberto: Écrits, s. a. rend. Michel Leiris, Jacques Dupin, Paris, Éditions Hermann, Savoir/Sur l’Art, 1990.

Horváth Iván et al.: Ismétlődés a művészetben, Budapest, Akadémiai Kiadó, 1980.

Jackson, John E.: A la souche obscure des rêves, La dialectique de l’écriture chez Yves Bonnefoy, Paris, Mercure de France, 1993.

Jackson, John E.: L’écriture et le rêve, in uő: Mémoire et création poétique, Paris, Mercure de France, 1992.

Jackson, John E.: La question du moi, Neuchâtel, La Baconnière, 1978.

Jung, Carl Gustav: Aion. Études sur la phénoménologie du soi, Paris, Albin Michel, 1983.

Kant, Immanuel: A tiszta ész kritikája, Budapest, Ictus, 1995, 430–444.

Kristeva, Julia: La Révolution du langage poétique, Paris, Seuil, Points/Essais, 1974.

Kulcsár Szabó Ernő: A magyar irodalom története 19451991, Budapest, Argumentum, Irodalomtörténeti füzetek, 1993.

Lacan, Jacques: Részletek a Hamlet-szemináriumból, Thalassa, 1993/2, 17–27.

Lenain, Thierry et al.: L’Image, Deleuze, Foucault, Lyotard, Paris, J. Vrin, 1997.

Loraux, Patrice: Le tempo de la pensée, Paris, Seuil, 1993.

Lyotard, Jean-François: L’Inhumain, Paris, Galilée, 1988.

Lyotard, Jean-François: Discours, figure, Paris, Klincksieck, 1971.

Marquet, Jean-François: Mallarmé et la mise en scène de l’Idée, Po&sie, 63. szám, 1993, 58–78.

Marissel, André: Pierre Emmanuel, Noisy-le-Sec, Éditions de la Fraternité, 1974.

Maulpoix, Jean-Michel: Du lyrisme et des images, in uő: Du lyrisme, Paris, José Corti, 2000, 269–285.

Maulpoix, Jean-Michel: La voix d’Orphée, Essai sur le lyrisme, Paris, José Corti, 1989.

Melchior-Bonnet, Sabine: Histoire du miroir, Paris, Éditions Imago, 1994.

Moreau, Didier: Silence, présence, errance: essai pour une phénoménologie de la notion du silence en musique et en philosophie, doktori értekezés, Paris I, 1982.

Nadeau, Maurice: Histoire du surréalisme, Paris, Seuil, 1964.

Pavis, Patrice: Színházi szótár, ford. Gulyás Adrienn et al., Budapest, L’Harmattan, 1996.

Pavis, Patrice: Előadáselemzés, ford. Jákfalvi Magdolna, Budapest, Balassi Kiadó, 2003.

Pearre, Anja: La présence de limage, Yves Bonnefoy face à neuf artistes plastiques, Amsterdam, Atlanta G. A., Rodopi, Chiasma 1, 1995.

Picard, Max: Le monde du silence, ford. németből, előszó Gabriel Marcel, Paris, P. U. F., 1954.

Rassam, Joseph: Le silence comme introduction à la métaphysique, 2.. kiadás, Toulouse, Éditions de l’Université du Sud, 1988.

Ricoeur, Paul: Az élő metafora, ford. Földes Györgyi, Budapest, Osiris, 2006.

Riffaterre, Michael: Az intertextus nyoma, ford. Sepsi Enikő, Helikon, 1996/1–2, 67–82.

Ripa, Cesare: Iconologia, Fordított Sajó Tamás, Budapest, Balassi Kiadó – Magyar Képzőművészeti Főiskola, 1997.

Roubine, Jean-Jacques: Introduction aux grandes théories du théâtre, Paris, Bordas, 1990 (Dunod, 1996,1998).

Roubine, Jean-Jacques: Théâtre et mise en scène 18801980, Paris, P. U. F., 1980.

Scherer, Jacques: Le „Livre” de Mallarmé, Paris, Gallimard, 1977 (1957), 63–66.

Sepsi Enikő: Notes sur la politesse et quelques autres sujets, in Michel Murat, Frédéric Worms (szerk.): Alain, Littérature et philosophie mêlées, Editions Rue d’Ulm/Presses de l’Ecole normale supérieure, 2012, 119–128.

Séville, Isidore de: Etymologiae (Paris, Georges Wolf et Thielmann Kerver, 1499), XVI, 3, 4. (Paris, Les Belles Lettres, 1981.)

Sontag, Susan: Against Interpretation and Other Essays, London, Eyre & Spottiswood, 1967.

Starobinski, Jean: La mélancolie au miroir, Paris, Julliard, Conférences, essais et leçons du Collège de France, 1989.

Stein, Gertrude: Lectures en Amérique, trad. Claude Grimal, Paris, Christian Bourgois, 1978.

Steiner, George: Langage et silence, trad., Paris, Seuil, 1969. (Language and Silence, Essays 19581966, London, Faber and Faber, 1985 [1967].)

Todorov, Tzvetan: La poésie sans le vers, in uő: La notion de littérature et autres essais, Paris, Seuil, 1987.

Turner, Victor: A rituális folyamat, Budapest, Osiris Kiadó, 2002.

Vernant, Jean-Pierre: Figures, idoles, masques, Paris, Julliard, Conférences, essais et leçons du Collège de France, 1990.

Vernier, Richard: Le récit et le lieu, in uő: Yves Bonnefoy ou les mots comme le ciel, Tübingen–Paris, Gunter Narr – Jean-Michel Place, 1985.

Vigotszkij, Lev: Hamlet, dán királyfi tragédiája, in uő: Művészetpszichológia, Budapest, Kossuth, 1968, 265–313.

Wimsatt, W. K. – Beardsley, M.: The Verbal Icon, University of Kentucky Press, 1954.

Wittgenstein, Ludwig: Remarques mêlées, T. E. R., Mauvezin, 1990.

Wunenburger, Jean-Jacques: Philosophie des images, Paris, P. U. F., 1997.